چرا صنعت نساجی به خود متکی است؟ صنعت نساجی به دلیل اینکه محصولات در هر مرحله به عنوان ماده اولیه برای مرحله بعدی تولید استفاده می شود، به عنوان یک صنعت متکی به خود در نظر گرفته می شود . کلیه فعالیت ها از تولید مواد اولیه تا تحویل کالای نهایی را انجام می دهد. و در هر مرحله مقدار قابل توجهی ارزش افزوده ایجاد می شود. و در نتیجه ارزش محصول را افزایش می دهد و در نتیجه سود ایجاد می کند.
صنعت نساجی یکی از اساسی ترین نیازهای مردم را تامین می کند و از اهمیت بالایی برخوردار است. حفظ رشد پایدار برای بهبود کیفیت زندگی یکی از رسالت های این صنعت است. این صنعت به عنوان یک صنعت متکی به خود، از تولید مواد اولیه تا تحویل محصولات نهایی، با ارزش افزوده قابل توجهی در هر مرحله از پردازش، موقعیت منحصر به فردی دارد. کمک بزرگی به اقتصاد کشور است. این مقاله به ساختار، رشد و اندازه صنعت نساجی، نقش صنعت نساجی در اقتصاد، مزیت های کلیدی این صنعت، صادرات صنعت نساجی و سناریو و قوت جهانی، ضعف، فرصت ها و رفتارهای صنعت نساجی می پردازد.
صنعت نساجی به خود متکی : همان طور که گفته شد، علت اصلی این که گفته می شود صنعت نساجی به خود متکی است، زنجیره تامین آن است. تولیدی یک بخش مواد اولیه بخش بعدی است. از کشورهای بزرگ این صنعت می توانیم به چین و بعد از آن به هند اشاره کنیم. بهترین کار برای افزایش بهره وری کشورمان، الگو قرار دادن کشورهای رتبه اول در این صنعت است.
صنعت نساجی هند یکی از بزرگترین صنعتهای جهان است که پایگاه عظیمی در تولید مواد خام و منسوجات دارد. اقتصاد آن ها تا حد زیادی به تولید و تجارت نساجی و سایر صنایع بزرگ وابسته است. حدود 27 درصد از درآمدهای ارزی تنها مربوط به صادرات منسوجات و پوشاک است. بخش منسوجات و پوشاک حدود 14 درصد به تولید صنعتی و 3 درصد به تولید ناخالص داخلی کشور کمک می کند. حدود 8 درصد از کل درآمد مالیات غیر مستقیم توسط صنعت نساجی تامین می شود. بنابراین، صنعت نساجی 21 درصد از کل اشتغال ایجاد شده در اقتصاد را تشکیل می دهد. حدود 35 میلیون نفر به طور مستقیم در فعالیت های تولید پارچه مشغول به کار هستند.
نساجی بزرگترین صنعت منفرد در هند (و در میان بزرگترین در جهان) است که حدود 20٪ از کل تولید صنعتی را به خود اختصاص می دهد. برای حدود 20 میلیون نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.
صادرات نساجی و پوشاک یک سوم ارزش کل صادرات کشور را تشکیل می دهد. 1227 کارخانه نساجی با ظرفیت ریسندگی حدود 29 میلیون دوک وجود دارد. در حالی که نخ بیشتر در کارخانهها تولید میشود، پارچهها در بخشهای بافندگی و بافندگی دستی نیز تولید میشوند.
صنعت نساجی هند عمدتاً بر پایه پنبه است و حدود 65 درصد از مواد خام مصرفی را پنبه تشکیل می دهد. تولید سالانه پارچه های پنبه ای حدود 12.8 میلیارد متر (حدود 42 میلیارد فوت) بود. تولید محصولات جوت (1.1 میلیون تن) از نظر اهمیت در رتبه بعدی نسبت به پنبه بافی قرار دارد. نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع هند است و از آنجایی که حدود 14 درصد از ارزش افزوده تولید را تشکیل می دهد، حدود یک سوم از درآمد ناخالص صادراتی هند را تشکیل می دهد و برای میلیون ها نفر اشتغال پرسود ایجاد می کند.حضور چشمگیری در اقتصاد ملی دارد. .
آنها شامل تولیدکنندگان پنبه و جوت، صنعتگران و بافندگانی هستند که در بخشهای سازمانیافته، غیرمتمرکز و خانگی در سراسر کشور مشغول هستند.
با هدف افزایش سهم هند در تجارت جهانی منسوجات تا سال 2015 به 10 درصد (از 3 درصد فعلی)، وزارت نساجی 50 پارک جدید نساجی را پیشنهاد می کند. از 50 مورد، 30 مورد قبلاً توسط دولت (با هزینه 710 میلیون دلار آمریکا) ایجاد شده اند. این طرح که تحت طرح پارک های نساجی یکپارچه (SITP) راه اندازی شده است، نه تنها هزینه صنعت را رقابتی می کند، بلکه ظرفیت تولید در این بخش را نیز افزایش می دهد.
جدای از موارد فوق، مجموعه ای از اقدامات مترقی برای تقویت بخش نساجی در هند برنامه ریزی شده است:
در تلاش بیشتر برای تقویت نرخ رشد سالانه پیش بینی شده 11 درصد، دولت همچنین TUF (صندوق ارتقاء فناوری) را از 124 میلیون دلار در سال 2006-2007 به 211 میلیون دلار در سال 08-2007 افزایش خواهد داد.
دولت هند همچنین طرح های جدیدی را در برنامه سالانه 08-2007 گنجانده است تا به بخش نساجی کمک کند. اینها شامل طرح هایی برای تشویق سرمایه گذاری خارجی برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منسوجات، پوشاک و ماشین آلات می شود.
رویکرد ارتقای برند در مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) برای توسعه مقبولیت جهانی برندهای پوشاک هندی. مراکز تسهیل تجارت برای برندسازی تصویر هند. مراکز مد برای ایجاد بازار دائمی به نفع صنعت مد هند. کد انطباق مشترک برای تشویق پذیرفتن خریداران پوشاک و مراکز آموزشی برای توسعه منابع انسانی در حالت مشارکت عمومی خصوصی (PPP).
اقدامات گفته شده، بعضی از اقداماتی بود که دولت مردان هند برای تقویت این صنعت انجام داده بودند.
در صادرات نخ پنبه، پارچه، محصولات ساخته شده و غیره با 3.33 میلیارد دلار آمریکا یا 26.5 درصد در رده منسوجات. و پوشاک آماده (RMG) پنبه شامل لوازم جانبی با 4.67 میلیارد دلار یا 37.1 درصد از کل صادرات، بزرگترین قطعه را تشکیل دادند. . در حالی که نخ ها و پارچه های دست ساز در گروه منسوجات و الیاف RMG-Man made به ترتیب جایگاه دوم را در این دو دسته به خود اختصاص دادند. فرش و پوشاک پشمی از دیگر اقلام صادراتی هند است.
صادرات کشورهای توسعه یافته از 52.2 درصد در سال 1990 به 37.8 درصد در سال 2002 کاهش یافت و صادرات کشورهای در حال توسعه از 47.8 درصد به 62.2 درصد در مدت مشابه افزایش یافت. در سال 2003 ارقام صادرات بر حسب درصد تجارت جهانی گروه نساجی (برای کشورهای منتخب) عبارت بودند از:
در میان گروه نساجی جهان اتحادیه اروپا 34.80 درصد از صادرات را به خود اختصاص داده است. بعد از آن چین با 15.90 درصد، ایالات متحده با 6.40 درصد، جمهوری کره با 6.00 درصد تایپه، Ch با 5.50 درصد، هند و ژاپن با 3.80 درصد، پاکستان با 3.40 درصد، ترکیه در 3.10 درصد و مکزیک با 1.20 درصد. البته این درصد ها برای مدت زمان بسیار قبل است. در شرایط فعلی چین، هند در رتبه های اول و دوم این صنعت قرار دارند. برنامه ریزی بلند مدت در این صنعت باعث افزایش سریع آن ها شده است.
» هند دارای منابع غنی از مواد خام صنعت نساجی است. این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در جهان است و همچنین از نظر منابع الیافی مانند پلی استر، ابریشم، ویسکوز و غیره غنی است. این کشور به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد دارای مزیت بزرگی است. به دلیل نرخ پایین نیروی کار، هزینه تولید در منسوجات به طور خودکار به نرخ های بسیار مناسب کاهش می یابد.
» هند در بخش ریسندگی بسیار رقابتی است و تقریباً در تمام فرآیندهای زنجیره ارزش حضور دارد.
» صنعت پوشاک هند از نظر اندازه، امکانات تولید، نوع پوشاک تولید شده، کمیت و کیفیت خروجی، هزینه و نیاز به پارچه و غیره بسیار متنوع است. این صنعت شامل تامین کنندگان پوشاک آماده برای هر دو بازار داخلی یا صادراتی است.
همان طور می بینید، صنعت نساجی ایران هم دارای این قدرت است. فقط نیاز است که برنامه ریزی بسیار دقیقی در این زمنیه وجود داشته باشد.
» تولید پوشاک بافتنی به عنوان یک صنعت بسیار پراکنده باقی مانده است. بازیگران جهانی ترجیح می دهند کل نیاز خود را از دو یا سه فروشنده تامین کنند و واحدهای پوشاک هندی در برآوردن ظرفیت مورد نیاز مشکل دارند.
» صنعت هنوز با برخی مقررات تاریخی مانند پوشاک بافتنی که هنوز به عنوان یک دامنه SSI باقی مانده است، گرفتار است.
» نیروی کار با بهره وری پایین در مقایسه با سایر کشورهای رقیب.
» منسوخ شدن فناوری با وجود اقداماتی مانند TUFS.
» قدرت چانه زنی پایین در بازار تحت حاکمیت مشتری.
» هند به طور جدی فاقد عضویت در پیمان تجاری است که منجر به محدودیت دسترسی به سایر بازارهای اصلی می شود.
» قوانین کار هند نسبتاً برای مشاغل نامطلوب است و نیاز فوری به اصلاحات کار در هند وجود دارد.
» سرانه پایین مصرف داخلی منسوجات نشان دهنده رشد بالقوه قابل توجه است.
» بازار داخلی به شدت به مدهای حساس است و این منجر به توسعه صنعت پوشاک پاسخگو شده است.
» شرکت ها باید روی پیشرفت های محصول جدید تمرکز کنند.
» افزایش استفاده از CAD برای توسعه قابلیت های طراحی و برای توسعه گزینه های بیشتر.
» رقابت در پس از سال 2005 فقط در صادرات نیست، بلکه به دلیل واردات ارزان تر کالاهای با کیفیت بالاتر با هزینه کمتر، در داخل کشور نیز محتمل است.
» استانداردهایی مانند SA-8000 یا WARP منجر به افزایش فشار بر شرکت ها برای بهبود شیوه های کاری آنها شده است.
» مزیت های رقابتی جایگزین همچنان یک مانع خواهد بود.
اعتماد شما، افتخار ماست
همانطور که می دانید پوشاک در گونه های مختلفی تولید می شود و تنوع بالا است که قیمت هر کدام در بازار کشور متفاوت می باشد. اگر به دنبال خرید انواع پوشاک با کیفیت عالی هستید، می توانید با ما تماس بگیرید یا از طریق سایت بازرگانی حقیقی اطلاعات تماس خود را قرار دهید تا با شما تماس بگیریم.
برای خرید انواع پوشاک می توانید در قسمت دیدگاه نام خانوادگی، شماره تماس و محصول مورد خود را نوشته تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند(اطلاعات تماس شما برای دیگران نمایش داده نمی شود و فقط مدیر سایت به آن دسترسی دارد). یا با راه های ارتباطی زیر در تماس باشید.
خرید از سایت بازرگانی حقیقی به صورت اینترنتی بوده و انواع پوشاک را به صورت عمده و جزئی خرید و فروش می کند. برای کسب اطلاعات بیش تر با شماره های زیر در تماس باشید.
” شما شماره تماس خود را در قسمت دیدگاه قرار دهید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.”
نام و نام خانوادگی: | اصلان حقیقی |
شماره همراه | 09134469940 |
شماره واتزاپ و تلگرام | 09931997049 |
اینیستاگرام | |
آدرس | اصفهان، اصفهان خیابان علامه شرکت بازرگانی حقیقی |
ایمیل: | Aslan.hasghighi@gmail.com |